Nominasjonsmøte for Stortingsvalget 2017

Miljøpartiet de grønne har i kveld nominert Birte Simonsen fra Kristiansand på førsteplass på stortingsvalglista for Vest-Agder. Simonsen (68) jobber med lærerutdanning på UiA  og representerer MDG Vest-Agder i fylkestinget. Hun er en av partiets mest erfarne politikere og har jobbet for grønne verdier siden 1970-tallet.

2. desember 2016

– Mer enn noen gang trengs de grønne, så motivasjonen er på topp til å sloss for at Vest-Agder skal få sin første grønne representant inn på Stortinget. Vi har prøvd før og denne gangen gir vi oss ikke før vi får det til, sier Birte Simonsen.

– Nå er det viktig at alle som stemte på oss på fylkestinget holder fast for at vi skal nå sperregrensen på fire prosent. Hvis alle som stemte på oss sist fylkesvalg, stemmer på oss igjen i 2017,er vi godt på vei, tilføyer hun.

Andrekandidat er Morten Tønnessen (40) fra Kristiansand/Stavanger. Tønnessen er filosof og jobber blant annet med etikk undervisning på Universitetet i Stavanger.

På tredjeplass valgte nominasjonsmøtet Elisabeth Lindland (44) fra Mandal som er lærer i ungdomskolen og representerer MDG i Mandal bystyret.

– De grønne har flyttet hele klima og miljø debatten siden vi kom inn i 2013 . Med en stor grønn gruppe på Stortinget fra hele landet kan vi også være med å peke ut neste statsminister i 2017. Det må også bli Norges grønneste statsminister noensinne, sier Une Aina Bastholm, nasjonal talsperson for MDG som for anledningen er på besøk i Kristiansand.

Fornøyd forsamling på Grønt senter i kveld.

– Jeg mener det er en god og solid liste som gjenspeiler partiet i fylket vårt. Både geografisk og kompetansemessig mener jeg vi her har et godt grunnlag for et brakvalg i 2017, sier fylkesleder for MDG Vest-Agder.

Her er listen i sin helhet:

Plass

Navn