Ny toppmåling for MDG

På en meningsmåling som Opinion har utført for Avisenes Nyhetsbyrå (ANB), går Fremskrittspartiet tilbake 2,6 prosentpoeng til 9,6 prosent – den laveste oppslutningen for partiet siden målingene for ANB startet i februar 2007.  Denne målingen er den første etter forliket om de mye omtalte Syria-flyktningene.

Lekker til Ap

Parlamentarisk leder Harald Tom Nesvik skjønner ikke helt at tallene kan stemme. Og i hvert fall ikke at partiet hans lekker til Arbeiderpartiet, som bakgrunnstallene viser.

– Vi har opplevd en medlemsboom de siste dagene. Dette harmonerer veldig dårlig med den stemningen vi føler for tiden, sier Harald Tom Nesvik til ANB.

– Dette er uansett altfor dårlig og betyr at vi må skjerpe oss. Det har vært litt mye fram og tilbake den siste tiden. Når det roer seg, vil nok dette gå seg til igjen, legger han til.

Utenfor feilmargin

Nesvik får imidlertid liten trøst av valgforsker og professor ved Universitetet i Oslo, Bernt Aardal.

– Tilbakegangen ligger faktisk utenfor feilmarginen. Partiet var også nede på nitallet i mars, kommenterer Aardal.

Han tror imidlertid ikke at partiets nedgang alene skyldes bruddet med de andre partiene i Syria-forhandlingene.

– Jeg vil ikke legge altfor mye vekt på det, mener Aardal.

Arbeiderpartiet er tilbake på 40-tallet og går like mye opp som Frp går ned.

Støre jubler

– Dette er veldig oppløftende tall å ta med seg inn i sommeren og valgkampen. Vi opplever også svingninger, men vi har lagt oss generelt på et høyt nivå, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre til ANB.

– Det bekrefter at vår politikk kommuniserer godt mot velgerne og at regjeringen ikke leverer de svarene som folk opplever som riktige, legger han til.

– Vi kom fram til en Syria-avtale som nordmenn står inne for. Det er ikke nettrollene som er den norske flertallsholdningen på dette området, sier partilederen.

Miljøpartiet de Grønne (MDG) er for første gang det fjerde største partiet og får sin største oppslutning noensinne med sine 6,5 prosent.

Politisk bilde

Jonas Gahr Støre tar dette som et tegn på at det politiske bildet i Norge kan være i endring.

– Det er et uttrykk for at partiet treffer velgerne med uroen som er knyttet til klimautfordringene. MDG er et parti som har klima som sin aller viktigste sak og jobber i tillegg bra på det lokale plan. Det følger vi nøye med på, sier Støre.

Aardal poengterer at De Grønne har hatt en tydelig stigende kurs og er for oppadgående å regne i norsk politikk.

Høyre har tilbakegang, mens SV fortsatt ligger under sperregrensen. Venstre ser tretallet for andre måned på rad, mens KrF går fram 0,8 prosentpoeng til 5,6 prosent.

Slik ble resultatet

Opinions barometer for juni er basert på 950 telefonintervjuer foretatt i perioden 9. til 15. juni. 74 prosent har svart hva de ville ha stemt om det var stortingsvalg i morgen (endring fra mai i parentes):

• Ap                        41,1 prosent (+ 2,5)
  • Høyre                  22, 8 prosent (- 1,4)
  • Frp                          9,6 prosent (-2,6)
  • SV                          3,3 prosent (+ 0,2)
  • KrF                        5,6 prosent (+0,8)
  •  Sp                           5,2 prosent (- 0,8)
  • Venstre                3,8 prosent (+ 0,1)
  • Rødt                       1,0 prosent (- 1,0)
  • MDG                       6,5 prosent (+1,5)
  • Andre                     1,3 prosent (+0,7)