Fotocredit: Lars Verket

Pust ut – men ikke for lenge!

18. oktober 2017

«Det ble dessverre ikke stortingsplass på deg«, sier den ene etter den andre hyggelige velgeren til meg. Nei, det ble jo ikke det! Men så blir vi enige om at vi uansett gikk frem, og at de som er unge i dag, i alle fall kommer til å ta til vettet. Og at MDG er fremdeles et stortingsparti, takk og lov for det. Og at vi gjorde historiens beste stortingsvalg, takk og lov for det også. Men at de 94788 velgerne våre gjerne kunne fortjent noen flere representanter i Oslo, det er vi også enige om. Takk i alle fall til hver enkelt av de som fant våre saker som de viktigste.

Merkelig nok var Høyre og Arbeiderpartiet så redde for at klimasaken skulle få for mye plass i valgkampen, at de måtte gå ut med advarsler mot MDG. Det hadde vært mye bedre om de heller hadde advart mot klimaendringene! For ikke før valget var over, så ble vi i vårt distrikt hjemsøkt av flom med triste konsekvenser for en rekke mennesker. Og dette opplever stadig mange i andre og fattigere land som ikke har en eneste forsikring å hvile seg på.

I pressen konkluderte alle fagfolk og Fædrelandsvennens lederskribent om at det er behov for kraftige, forebyggende tiltak, tiltak som handler om måten vi lever på. For dette vil skje oftere. Regjeringen kom på besøk, og det eneste konkrete tiltaket Olje-og energiminister Søviknes kom opp med, var å regulere fredede vassdrag. Hva med heller å skru ned på oljekranene? Men det synes ikke letedirektør (for en fin tittel) Stordal i Oljedirektoratet: «Rekordhøy søkning om leteboring«, sier han.
Og lokalt? Nei, vi kan ikke bygge konteinerhavn uten jernbane, både gods og folk må både sjø og bane – og i busser der det er mulig.

Så vi kan ikke puste ut for lenge! Lokalvalget 2019, for øvrig med én Agderegion og flere sammenslåtte kommuner, nærmer seg. Da skal vi ha en haug med representanter inn i kommunestyrer og fylkesting.

Vi må tenke et hakk lenger enn denne generasjonen!

Birte Simonsen

1.kandidat ved Stortingsvalget 2017